گروه پرسپولیسی ها

کاربران گروه

نمایش همه

مدیران گروه

ارتش سرخ

گروه عمومی · 15 کاربر · 21 پست
محمد ایناخی
محمد ایناخی

کردها از تبار کولی های مهاجر هندی هستند / هادی محمودی بله یی

1 . کولی ها طوایفی بسیار پر جمعیت از هندوستان و قسمتی از پاکستان هستند که زندگی آنها همیشه با کوچ نشینی همراه بوده؛ و در زبانهای محلی ایرانی مانند طبری نیز «کرد» بمعنی چوپان کوچ نشین است.

2 . لباس محلی کولی ها کاملاً مشابه با لباس محلی کردها است. کلاه کردها مشابه عمامه کولی های هندی است. لباس محلی و آرایش موی زنان کرد شباهت بسیاری با کولی ها دارد. (البته بعضی از کولی ها، لباسهای محلی کشور میزبان را نیز ممکن است بپوشند ولی منظور ما لباس سنتی اصلی کولیان است که شباهت بسیار با لباس کردی دارد) (تشابه قیافه هایشان هم غیر قابل انکار است).

4 . اسامی طوایف کولی ها که به ثبت رسیده اند مشابه اسامی طوایف کردها است. مانند:

طوایف کولی: کلیلایی، سوران، خرات، سور، جات/جاف، کاولی، کرماچی، قادریا، خانی، بوکان

طوایف کردی: کلیایی، سورانی، خرات، زور، جاف، کاویانی، کرمانچی، قادری، خانی، بوکان

کلیلا، نام شهری در استان «راجستان» هندوستان است و به ساکنان آنجا «کلیلایی» گفته میشود. «کولی های کلیلایی» در ایران، «کردهای کلیایی» نامیده میشوند. خرات، نام شهری در استان «اوتار پرادش» هندوستان است. طایفه خرات در سنندج و کرمانشاه رسماً خودشان را کولی معرفی میکنند و در کتاب «تاریخ مردوخ»، نوشته شده توسط مردوخ کردستانی، طایفه خرات را از کردها معرفی میکند. پس ملاحظه میشود که خود کردها، طوایف «کولی» و «کردی» را در یک مقوله دسته بندی کرده اند. در حقیقت چون طوایف مهاجر کولی کوچ نشین بودند از آنرو واژه «کرد» را برای آنها بکار برده اند. خانی، نام طایفه ایست پر جمعیت در استان «هیماچال پرادش» هندوستان در نزدیکی مرز پاکستان اقلیتی هم در پاکستان زندگی میکنند. مهاجران «کولی خانی» در شمال عراق ساکن شدند و بعدها به ترکیه هم مهاجرت کردند. جات، نام یکی از پرجمعیت ترین طوایف هندی است که در سرتاسر شمال هند و قسمتی از پاکستان زندگی میکنند. زط ها، هم زیرشاخه همین طایفه هستند. دسته ای از کولی های جات به شمال عراق مهاجرت و در آنجا ساکن شده بودند و در زمان محمد رضا شاه به ایران مهاجرت کردند و در کرمانشاه ساکن شدند. در ایران به آنها کردهای «جاف» هم می گویند. طایفه ای بنام «زط» هم در استان ایلام زندگی میکند. بوکان، نام یکی از پرجمعیت ترین طوایف هندی است که در استان «پنجاب» زندگی میکنند. در جنوب افغانستان نیز دسته ای از آنها زندگی میکند. بوکان در زبان سانسکریت یعنی «گرد و غبار». بسیاری از مردم این طایفه از پیشوند و پسوند «بوکان» برای اسم فامیل خود استفاده میکنند. کولی های مهاجر «بوکان» در جنوب استان آذربایجان غربی ساکن شدند و اسم آن شهر را هم بوکان گذاشتند. برخی کردها به قصد بومی جلوه دادن خود در ایران، سعی میکنند تا گذشته کولی خودشان را انکار کنند و با رندی نام طایفه هایشان را تحریف میکنند تا از شکل هندی خارج شود. مثلاً نام یکی از طوایف کولی ها در شهر مهاباد «قادریا» است که در زبان سانسکریت بمعنی «گوسفند» است و با زیرکی آنرا به طایفه «قادری» تحریف کرده اند! طایفه «قادریا» یکی از پر جمعیت ترین طوایف هندی است و هم اکنون در شمال هندوستان زندگی میکنند. سوران، نام شهری در استان «اوریسای» هندوستان است. و به ساکنان آن شهر «سورانی» گفته میشود. مهاجران کولی سورانی در شمال عراق ساکن شدند و بعدها به سوریه و ایران نیز آمدند. در سوریه و عراق شهرهایی بنام «سوران» وجود دارند که کولی های مهاجر سورانی، آنجا ساکن شدند. ملاحظه میکنید که اسامی تمام طوایف کردی از نام شهرهای هندی گرفته شده، زیرا از آن نواحی به خاورمیانه مهاجرت کرده اند. اگر این تشابه اسمی، یک یا دو تا بود، آنرا بحساب تصادف یا شانس میگذاشتیم ولی وقتی اسامی تمام طوایف کردی، واژه های هندی هستند، دیگر احتمال تصادفی بودن منتفی میشود.

5 . معرکه گیرهای کرد، نمایشهای عجیب و غریبی نشان میدهند که مشابه نمایشهای مرتاضهای هندی است. هر دو گروه شمشیر و میل از یکطرف بدنشان بطرف دیگر فرو میبرند، یا میخ و خنجر به سرشان وارد میکنند و طوری هم نمیشود. کردها اینگونه نمایشها را با خود از هندوستان آورده اند.

محمد ایناخی
محمد ایناخی

مهاجرت کولی ها (کردها) به ایران، از زمان ساسانیان (بهرام گور) آغاز شد و آنها را به قصد مطربی و رقاصی می آورند. ابتدا در شمال عراق که پایتخت ساسانیان بود اسکان دادند و بعد به دیگر جاها پخش شدند. مهاجرت کولی ها از هندوستان به شمال عراق کماکان ادامه داشت تا اینکه در زمان خلفای اموی بار دیگر شدت گرفت. حمد الله مستوفی میگوید: در زمان بهرام کار مطربان بالا گرفت، چنانکه مطربی روزی به صد درم قانع نمیشد. بهرام از هندوستان دو هزار لوطی (کولی) جهت مطربی بیاورد و نسل ایشان هنوز در ایران مطربی میکنند. حمزه اصفهانی، همین ماجرا را در کتابش بازگو میکند اما تعداد کولی های مهاجر را دوازده هزار نفر می گوید که در شمال عراق ساکن شدند. فردوسی طوسی هم همین ماجرا را بیان میکند و تعداد کولی های وارد شده از هندوستان به شمال عراق در زمان بهرام گور را دوازده هزار میشمارد. عماد توحیدی در باره مهاجرت کولی ها (کردها) به شمال عراق می نویسد: کولی ها در عهد ولید بن عبدالملک خلیفه اموی به ایران و بین النهرین آمدند. این کولی ها از حوالی رود سند سفلی (هندوستان قدیم) بطرف فرات و دجله آمدند و به محض اینکه مستقر شدند به دزدی و راهزنی و قتل پرداختند و راه بصره و بغداد را بستند و قیمت خواربار بالا رفت و مردم در فشار قرار گرفتند. از جمع بندی منابع تاریخی فوق میتوان نتیجه گرفت که شمال عراق در زمان ساسانیان و حتی بعد از ظهور اسلام، مهمترین مقصد کولی های مهاجر بود. فقط در زمان بهرام شاه تعداد آنها بالغ بر دوازده هزار نفر بود و بعدها تعدادشان بیشتر شد. بعد از ظهور اسلام در زمان خلافت ولید بن عبدالملک بازهم دسته های کولی از هندوستان به شمال عراق وارد شدند که تعداد آنها را بسیار زیاد ساخت. در کتاب جهانگشای نادری، می گوید که نادر شاه افشار تعدادی از کولی های هندی الاصل (کردها) را به قصد رامشگری به خراسان آورد.

در کتاب تاریخ مردوخ، اثر مردوخ کردستانی میگوید: که خان کرد در استان سلیمانیه عراق از طوایف جاف و ثلاث (دو تا از طوایف کرد عراقی که بعدها به ایران مهاجرت کردند) عصبانی بود زیرا آنها راهزنی میکردند و از بابت چرای احشامشان حق علوفه نمی پرداختند. از جمع بندی تمام مطالب فوق اثبات میشود که کردها همان کولی های مهاجر هستند که در دوره های ساسانی و خلفای اموی به شمال عراق کوچیده اند و بعدها بخاطر افزایش جمعیت به اطراف پراکنده شده اند. در زمان نادر شاه هم جمعیت قابل توجهی از کولی های کراچی (کردهای کرمانچی) در خراسان ساکن شدند. در تمام کتب تاریخی نوشته اند که بسیاری از مردان کولی به شغل آهنگری مشغول بودند و این تنها صنعتی است که آنها بلدند کولی ها مهاجر توسط ساسانیان و خلفای اموی به شمال عراق بقصد مطربی و رقاصی دعوت شدند و بعد از ازیاد جمعیتشان بر علیه همان حکومتها شورش کردند. مهاجرت کولی ها (کردها) از هندوستان به ایران، بعد از ظهور اسلام هم ادامه داشت که در زمان نادرشاه افشار بیشتر شد.در زبان هندی به عمو می گویند «کاکا» و در زبان کردی هم همین واژه با همان معنا زیاد استعمال میشود. در ضمن کولی های شیراز هم «کاکو» تلفظ میکنند.

منابع:

پرسه کولی ها در سرزمین ایران، عماد توحیدی

تاریخ طبری، محمد جریر طبری

شاهنامه فردوسی

Edwards, j. , (2009), Language and Identity, Cambridge University, New York

Duranti, a. , (2004), Linguistic anthropology, Cambridge University, New York

Amanolahi, S. Norbeck, E. , (1975), The Luti, an Outcaste Group of Iran. Rice University Studies 61(2): 1-12
پشه سوسول
پشه سوسول

1565559659604440.png
پشه سوسول
پشه سوسول

1565560357594334.jpg
پشه سوسول
پشه سوسول

1565560304123616.jpg
افشای هویت گلاویژ حیدری زردویی Galawej Heidari
افشای هویت گلاویژ حیدری زردویی Galawej Heidari

جنگ پاوهPawe / Paveh ورسالت تاریخی ملت ایران در برابراشرار و ایران ستیزان وحامیان آنها


پس از انقلاب 1357وزوال حکومت پهلوی و مسلح شدن طوایف کرد(جاف) در اطراف پاوه در شمالغرب کرمانشاه مردم این شهر برای دفاع از خود در برابر مسلحین زروگو در قالب تشکلهای مردمی در مرداد 1358اقدام به تحصن در فرمانداری شهر و درخواست خلع سلاح عمومی کرده و پس از خلع سلاح افراد مسلح این امر با مخالفت طوایف مزبور و نیز احزاب مسلح کرد مانند دمکرات کردستان وغیره روبروشد. لذا در یک ائتلاف طوایف مسلح اطراف پاوه با گروهی از اعضای حزب دمکرات کردستان که پاوه ای بودند در قوری قلعه به گردهمایی دست زده و پس از پیوستن برخی هواداران سالارجاف وافراد اتحادیه میهنی کردستان عراق با حمایت تسلیحاتی و مادی از دولت بعث عراق اقدام به حرکت به سوی پاوه و محاصره شهر کرده که یک هفته طول کشید ورسیدن خواروبار و آذوقه و حتی آب آشامیدنی به شهر قطع گردید و طی آن اشرار منطقه اورامانات با بلند گو زنان پاوه را با الفاظ رکیک به تجاوز جنسی تهدید میکردند و در بیمارستان شهر سربازانی را که از آن حراست میکردند باسارت درآورده و بهمراه سربازان زخمی که در بیمارستان بستری بودند کشان کشان پای دیوار نهاده توسط فردی بنام مچه (مصطفی ایناخی) و حبیب ایناخی دارودسته آنها تیرباران شدند. با این حال هنگام حرکت ارتش به سوی پاوه در 26 مرداد 58 بدلیل خیانت برخی از عناصر هوانیروز و نیروی هوایی و نیروی زمینی که با گروههای ضد حکومتی سمپاتی نشان میدادند اشرار مسلح موفق به فرار به خاک عراق شده با اینکه ارتش قادربودآنها را قلع و قمع کند. از اینرو دولت گروهی از هواداران دوآتشه احزاب کردی را دستگیر و مجازات کرد و گویا همسرگلاویژحیدری زردویی از جمله این افراد بود.با این حال برخی از این افراد مجازات شده در منازلشان سلاح کشف شده بود ازجمله حبیب چراغی همسر گلاویژ که در حال شلیک به هلیکوپتر از داخل خانه توسط خلبان هلیکوپتر رصد شده و همسایه ها آنرا تایید کرده بودند. لکن پس از شکست این غائله سران حزب دمکرات ودر راس آن حاج عبدالرحمن حیدری پدر گلاویژبه انتقام دامادش در اردیبهشت ماه بمدت یکهفته شهر پاوه را از جانب کوه آتشگاه مورد حمله خمپاره ای قراردادند که از سوی حزب بعث در اختیارآنها نهاده شده بود و دهها تن از مردم غیرنظامی در پاوه را بقتل رساند. حال گلاویژ حیدری در سوئد مکررا از راه سازمانهای موسوم به حقوق بشر درباره قتل عام خانواده اش توسط حکومت کنونی به سخن بمیان میاورد در حالکیه پدر و برادر او که در جنگ مسلحانه کشته شده اند قاتل دهها تن از مردم غیر نظامی پاوه هستند. در اینجا آنچه مهم است نقش و رسالت تاریخی مردم ایران در برابر تجزیه طلبان است . زیرا کسانی چون مصطفی ایناخی یا حاج عبدالرحمن و سایر اعضای گروههای تجزیه طلب فقط دشمن نظام یا حکومت بخصوصی نیستند بلکه دشمن ملت ایران و تمامیت ارضی آن بوده و از سوی دشمنان ایران بویژه انگلیس و آمریکا خواب تجزیه آن را در سر میپرورانند. اینجاست که قاطبه ملت ایران و همه ایراندوستان که تجزیه ایران خط قرمز آنان است چه در داخل و چه در خارج باید این تهدید را کوچک نینگارند و برای رویایی دوباره با این اشرار و خائنان همواره آماده باشند.

افشای هویت گلاویژ حیدری زردویی Galawej Heidari
افشای هویت گلاویژ حیدری زردویی Galawej Heidari

جنگ پاوهPawe / Paveh ورسالت تاریخی ملت ایران در برابراشرار و ایران ستیزان وحامیان آنها


پس از انقلاب 1357وزوال حکومت پهلوی و مسلح شدن طوایف کرد(جاف) در اطراف پاوه در شمالغرب کرمانشاه مردم این شهر برای دفاع از خود در برابر مسلحین زروگو در قالب تشکلهای مردمی در مرداد 1358اقدام به تحصن در فرمانداری شهر و درخواست خلع سلاح عمومی کرده و پس از خلع سلاح افراد مسلح این امر با مخالفت طوایف مزبور و نیز احزاب مسلح کرد مانند دمکرات کردستان وغیره روبروشد. لذا در یک ائتلاف طوایف مسلح اطراف پاوه با گروهی از اعضای حزب دمکرات کردستان که پاوه ای بودند در قوری قلعه به گردهمایی دست زده و پس از پیوستن برخی هواداران سالارجاف وافراد اتحادیه میهنی کردستان عراق با حمایت تسلیحاتی و مادی از دولت بعث عراق اقدام به حرکت به سوی پاوه و محاصره شهر کرده که یک هفته طول کشید ورسیدن خواروبار و آذوقه و حتی آب آشامیدنی به شهر قطع گردید و طی آن اشرار منطقه اورامانات با بلند گو زنان پاوه را با الفاظ رکیک به تجاوز جنسی تهدید میکردند و در بیمارستان شهر سربازانی را که از آن حراست میکردند باسارت درآورده و بهمراه سربازان زخمی که در بیمارستان بستری بودند کشان کشان پای دیوار نهاده توسط فردی بنام مچه (مصطفی ایناخی) و حبیب ایناخی دارودسته آنها تیرباران شدند. با این حال هنگام حرکت ارتش به سوی پاوه در 26 مرداد 58 بدلیل خیانت برخی از عناصر هوانیروز و نیروی هوایی و نیروی زمینی که با گروههای ضد حکومتی سمپاتی نشان میدادند اشرار مسلح موفق به فرار به خاک عراق شده با اینکه ارتش قادربودآنها را قلع و قمع کند. از اینرو دولت گروهی از هواداران دوآتشه احزاب کردی را دستگیر و مجازات کرد و گویا همسرگلاویژحیدری زردویی از جمله این افراد بود. لکن پس از شکست این غائله سران حزب دمکرات ودر راس آن حاج عبدالرحمن حیدری پدر گلاویژبه انتقام دامادش در اردیبهشت ماه بمدت یکهفته شهر پاوه را از جانب کوه آتشگاه مورد حمله خمپاره ای قراردادند که از سوی حزب بعث در اختیارآنها نهاده شده بود و دهها تن از مردم غیرنظامی در پاوه را بقتل رساند. حال گلاویژ حیدری در سوئد مکررا از راه سازمانهای موسوم به حقوق بشر درباره قتل عام خانواده اش توسط حکومت کنونی به سخن بمیان میاورد در حالکیه پدر و برادر او که در جنگ مسلحانه کشته شده اند قاتل دهها تن از مردم غیر نظامی پاوه هستند. در اینجا آنچه مهم است نقش و رسالت تاریخی مردم ایران در برابر تجزیه طلبان است . زیرا کسانی چون مصطفی ایناخی یا حاج عبدالرحمن و سایر اعضای گروههای تجزیه طلب فقط دشمن نظام یا حکومت بخصوصی نیستند بلکه دشمن ملت ایران و تمامیت ارضی آن بوده و از سوی دشمنان ایران خواب تجزیه آن را در سر میپرورانند. اینجاست که قاطبه ملت ایران و همه ایراندوستان که تجزیه ایران خط قرمز آنان است چه در داخل و چه در خارج باید این تهدید را کوچک نینگارند و برای رویایی دوباره با این اشرار و خائنان همواره آماده باشند.

افشای هویت گلاویژ حیدری زردویی Galawej Heidari
افشای هویت گلاویژ حیدری زردویی Galawej Heidari
افشای هویت گلاویژ حیدری زردویی Galawej Heidari

جنگ پاوه و افشای گلاویژ حیدری زردویی فرزند حاج عبدالرحمن حیدری معدوم
پس از انقلاب 1357 و سیل ورود افراد مسلح به داخل پاوه و ایجاد جو ناامنی بویژه از ناحیه برخی از طوایف در اطراف پاوه مردم این شهر در قالب کمیته های مردمی در مرداد 1358اقدام به خلع سلاح آنها کرده و این امر با مخالفت اشرار منطقه و نیز احزاب مسلح کرد مانند دمکرات کردستان وغیره روبروشد. لذا در یک ائتلاف نامقدس طوایف مسلح اطراف پاوه با گروهی از اعضای حزب دمکرات کردستان که بعضا پاوه ای بودند ونیز برخی هواداران سالارجاف وافراد اتحادیه میهنی کردستان عراق و با حمایت تسلیحاتی و مادی از دولت بعث عراق اقدام به محاصره پاوه کرده که یک هفته طول کشید و طی آن اشرار منطقه اورامانات با بلند گو زنان پاوه را با الفاظ رکیک به تجاوز جنسی تهدید میکردند و در بیمارستان سربازانی را که از آن حراست میکردند باسارت درآورده و بهمراه سربازان زخمی که در بیمارستان بستری بودند کشان کشان پای دیوار نهاده توسط فردی بنام مچه (مصطفی ایناخی) ودارودسته اش تیرباران شدند و آب و ورود مواد غذایی و ... را به مرکز شهر قطع کردند. با این حال هنگام حرکت ارتش به سوی پاوه در 26 مرداد 58 بدلیل خیانت برخی از عناصر هوانیروز و نیروی هوایی که با گروههای ضد حکومتی سمپاتی نشان میدادند اشرار مسلح موفق به فرار به خاک عراق شده بااینکه قادربودند صدهاتن از اشرار را هلاک کنند و تنها افرادیکه هواداران گروههای تجریه طلب بوده و نقش مستقیم در جنگ نداشتند گرفتار قهر دولت گردیند و گویا همسر این خانم از جمله این افراد بود. لکن پس از شکست این غائله در سال 1359 پدر گلاویژ حیدری که حاج عبدالرحمن نام داشت به انتقام دامادش در اردیبهشت ماه بمدت یکهفته شهر پاوه را از جانب کوه آتشگاه مورد حمله خمپاره ای قرارداد که از سوی حزب بعث در اختیار وی نهاده شده بود و دهها تن از مردم غیرنظامی در پاوه را بقتل رساند. حال این زن که در سوئد لانه کرده مکررا از راه سازمانهای موسوم به حقوق بشر درباره قتل عام خانواده اش توسط حکومت کنونی به نشخوار میپردازد در حالکیه پدر و برادر او که در حنگ مسلحانه هلاک شده اند قاتل دهها تن از مردم غیر نظامی پاوه هستند.

K.jpg
پشه سوسول
پشه سوسول
سرمربی جدیدمون
photo_2019-07-10_21-44-20.jpg
Pari
Pari

بشکن سبو و کوزه ای میرآب جان‌ها تا وا شود چو کاسه در پیش تو دهان‌ها بر گیجگاه ما زن ای گیجی خردها تا وارهد به گیجی این عقل ز امتحان‌ها ناقوس تن شکستی ناموس عقل بشکن مگذار کان مزور پیدا کند نشان‌ها ور جادویی نماید بندد زبان مردم تو چون عصای موسی بگشا برو زبان‌ها عاشق خموش خوشتر دریا به جوش خوشتر چون آینه‌ست خوشتر در خامشی بیان‌ها(مولانا)

fatemeh
fatemeh

سلامممم{-19-}

پشه سوسول
پشه سوسول

آخرین تمرین پرسپولیس قبل از بازی با السد در قطر - دوشنبه 20 اسفند 1397{-41-}

afb5cf3a-3307-4acd-aea0-3537c4c927a9.jpg
پشه سوسول
پشه سوسول

حذف پدیده توسط پرسپولیس از روی نقطه پنالتی در استادیوم آزادی - یه قرمز تو دنیاااااااااااااس اونم پرسپولیسه{-21-}

fbf81885-e0f0-4a36-8644-8f9b791c41c6.jpg
amir
amir

سلام کسی هست

پشه سوسول
پشه سوسول

اولین تمرین مهدی ترابی با پرسپولیس{-45-}

0533ae79-70da-4a53-86fa-50b94dda3d9f.jpg
صفحات: 1 2